در دنیای رو به رشد امروز، فراگیر شدن استفاده از جارو برقی برای نظافت اماکن مختلف، امری اجتناب ناپذیر شده است. بهداشتی بودن، سهولت کاربرد و کیفیت نظافت با این وسایل، وجود آن‌ها را در هر منزلی به ‌صورت یک نیاز اصلی در آورده است. از طرفی توسعه صنعت تولید جارو برقی و ارائه خصوصیات پیشرفته در محصول برای سهولت استفاده مشتری و افزایش بازدهی آن، شناخت بیشتر این صنعت و محصول را ایجاب می‌نماید.

تاریخچه
تاریخچه تولید جارو برقی در جهان
اولین جاروی مکنده در سال 1861 میلادی ساخته شد.این جارو متشکل بود از برس‌های چرخان که نیروی محرک برای چرخش برسها از حرکت غلطک‌های روی زمین تأمین می‌شد و جریان پیوسته‌ای از هوا همراه با مکش توسط حرکت دادن یک دیافراگم آکاردئونی که از یک سمت ایجاد مکندگی می‌کرد بوجود می‌آمد.
در سال 1908 میلادی شرکت هوور اولین جاروی برقی خود را که قسمت اصلی بدنه آن از چوب و حلبی ساخته شده بود و حدود 18 کیلوگرم وزن داشت تولید نمود. تا آن زمان جاروهای برقی تولیدی بیش از 45 کیلوگرم وزن داشتند. این جاروها با استفاده از یک موتور مکش و ایجاد خلأ، عملیات مکش را انجام می‌دادند.
در سال 1928 میلادی، اولین جارو برقی دستی وارد بازار گردید و در سال 1969، شرکت هوور اولین جارو برقی ایستاده را که از نوع رانش بود به بازار عرضه نمود.همچنین در سال 1983 اولین جارو برقی خشک و مرطوب توسط Rowenra ساخته شد و یکسال بعد برای مصارف خانگی وارد بازار گردید.

تاریخچه تکنولوژی‌ها مورد استفاده در جاروبرقی
اولین جاروبرقی دستی با استفاده ازخلأ بود، که در شیکاگو در سال 1868 اختراع گردید. این دستگاه سبک وزن و کم حجم بود، ولی برای استفاده کردن مشکل بود، زیرا نیاز به گرداندن دسته همزمان با فشاردادن رو به جلو روی کف زمین بود. مخترع این جارو آنرا در سال 1869 ثبت اختراع نمود و در فهرست کمپانی نظافت فرش بوستون جهت بازاریابی عمومی قرار گرفت. این دستگاه حدود 25 دلار فروخته شد، که در آن زمان قیمت بالایی بود.
اولین ثبت اختراع بعنوان "جارو کننده فرش و جمع کننده گرد و غبار برقی" در دسامبر 1900 در جورجیا بوقوع پیوست. در سال 1910، برای اولین بار تمیز کننده با استفاده از خلأ الکتریکی در اروپا اختراع گردید. این دستگاه 17.5 کیلو گرم وزن داشت و توسط یک شخص به تنهایی مورد استفاده قرار میگرفت.
در سال 1907 یک جاروی برقی با استفاده از خلأ اختراع شد که دارای فن، جعبه و کیسه بود. علاوه بر مکش، دارای یک برس چرخان برای جمع کردن آشغالها بود. بدلیل فقدان منابع مالی جهت تولید این طرح، مخترع دانش فنی آنرا به هوور فروخت.
محصول عرضه شده در سال 1952 به شکل استوانه و دارای صدای بلند و قدرت تمیز کنندگی ضعیف روی فرش، محصول جالبی بود و در خانه‌هایی که کفپوش چوبی داشتند بخوبی کار میکردند. این دستگاه طی سال‌ها بمرور ارتقا یافته و برای فرش نیز قابل استفاده شده و صدای کمتری داشت. کمپانی هوور مدلی را طراحی نمود که شکل آن مسطح شبیه بشقاب پرنده و دارای چرخ بود، مدتها جاروی مکشی، جزء اقلام لوکس بشمار میرفت، ولی بعداز جنگ جهانی دوم در بین گروه‌های متوسط نیز متداول گردید.

در سال 1959، اولین جاروبرقی cyclonic بدون کیسه ثبت گردید که آنرا CMS1000 نامگذاری کردند. در جاروهای سیکلونی از کیسه استفاده نمی‌شود، در عوض، گرد وخاک در یک محفظه استوانه‌ای جمع می‌شوند. هوا و خاک با سرعت بالا داخل محفظه در یک جهت تانژانتی به دیواره محفظه وزیده و گردبادی ایجاد میکنند. ذرات خاک و سایر آشغال‌ها بطرف خارج محفظه توسط نیروی گریز از مرکز حرکت کرده و هوا از مرکز گردباد، پس از عبور از تعدادی فیلتر ظریف در بالای محفظه از دستگاه خارج می‌شود.در اوایل سال 2000، چند کمپانی جاروهای "خلأ" رباتیک را وارد بازار نمودند. اغلب جاروهای"خلأ" رباتیک برای کاربرد در خانه طراحی شده‌اند،اگرچه مدلهایی نیز برای استفاده در ادارات، هتلها، بیمارستان و غیره تولید گردیدند.
در سال 2004 یک کمپانی انگلیسی ادعا نمود که جاروی با خلأ آن‌ها سبک وزن و براحتی قابل جابه‌جایی است، در صورتیکه کمپانی هوور حداقل 35 سال قبل آنرا تولید نموده بود.

مثال دیگر آنکه جاروهای با خلأ الکترولوکس بیش از 70 سال قدمت داشته و نهایتاً در سال 2008 با شکست مواجه گردید.

تاریخچه تولید جارو برقی در ایران
اولین سابقه تولید جارو برقی در ایران مربوط به سال 1357(ش)است.در آن سال یک تولیدکننده داخلی تحت لیسانس الکترولوکس سوئد اقدام به تولید 26800 دستگاه جارو برقی نمود. پس از آن، میزان تولید به مرور افزایش یافته و در سال 1364 به997،000 دستگاه بالغ گردید. در سال 1361 تولید داخلی وجود نداشته است. همچنین با بروز مشکلات ارز ناشی از جنگ تحمیلی، تولید در سال‌های 65 تا 68 کاهش چشمگیری داشته است.

دومین تولیدکننده داخلی که اقدام به تاسیس خط تولید جارو برقی نمود،تحت لیسانس AEG از سال 1367 شروع به تولید نمود. دیگر تولیدکننده داخلی که از سال 1371 شروع به تولید جارو برقی نموده و تحت لیسانس الکترولوکس فعالیت می‌نماید،جارو برقی 1200 وات را با ظرفیت اسمی 120000 دستگاه در سال تولید می‌نماید. در حال حاضر تعدادی تولیدکننده عمده و برخی واحدهای تولیدی کوچک به ‌صورت کارگاهی اقدام به تولید این محصول در داخل کشور می‌نمایند که مجموع ظرفیت اسمی واحدهای تولیدکننده جارو برقی، 780,000 دستگاه در سال می‌باشد.

انواع جارو برقی
1-نوع ایستاده (up-Riyht)
اگر چه جارو برقی‌های نوع ایستاده می‌توانند به شکلهای عصایی3 و سطلی4 نیز باشند ولی بیشتر موارد هنگامیکه صحبت از جاروی نوع ایستاده می‌شود، منظور جاروهایی است که دارای یک کیسه قائم می‌باشند. جاروی نوع ایستاده برای تمیز کردن سطوح مفروش مناسب می‌باشد، زیرا برس چرخان آن به خوبی در داخل پرزهای فرش نفوذ کرده و کثیفی داخل آن‌ها را برمی دارد. همچنین سرو صدای این نوع جارو برقی بیشتر از نوع خوابیده آن است.

2-نوع خوابیده (Canister)
مکش خوب، یکی از علائم مشخصه این نوع می‌باشد و کار آن روی سطوح بون فرش و روی مبلمان بسیار خوب می‌باشد. کیسه آن معمولاً کوچکتر از نوع ایستاده بوده و هنگام جارو کردن باید هراز چند گاهی خرطومی را کشید تا جارو برقی حرکت کند. چرخش و پیچ و تاب خرطومی زیاد بوده و در بعضی موارد می‌تواند منجر به پیچیدگی و خرابی شود. وزن این نوع جارو برقی 7 تا 12 کیلوگرم است که در کل سبکتر از نوع قبلی می‌باشد.

در نوع خوابیده کوچک5، مخزن آن کوچکتر و وزن آن 4 تا 6 کیلوگرم است.

اندازه کوچک و سبکی آن باعث شده تا بتوان سریعتر و ساده‌تر از آن استفاده و نگهداری کرد ولی عملکرد آن محدود است و روی همه سطوح دارای عملکرد رضایت بخش نیست.

3-جارو برقی دستی(Handvacuums)
مدل‌های بدون سیم و قابل شارژ، حداکثر قابلیت حمل را بوجود آورده‌اند. این مدلها روی سطوح صاف و سخت خوب کار می‌کنند و بعضی از مدلها را می‌توان برای جمع‌آوری مایعات استفاده کرد.

معمولاً دستگاه شارژ شده می‌تواند 10 دقیقه کار کند. به ‌طور کلی عملکرد جاروهای دستی سیم دار، بهتر از نوع بدون سیم می‌باشد زیرا توان بیشتری داشته و احتمال خراب شدن باتری را ندارند.

تکنولوژیها
جارو برقی یکی از جمله لوازم خانگی است که در سال‌های اخیر، طراحی آن با نوآوری‌های بزرگی همراه بوده است که از آن جمله ارتقا و استفاده از تکنولوژیهای جدیدی به‌ منظور کاهش صدا، آلودگی، وزن و قیمت می‌باشد.

بعنوان مثال شرکت پاناسونیک، نگاه مشتریان را به جارو برقی آینده خود که کاملاً اتوماتیک است جلب می‌نماید. این سیستم هوشمند جارو برقی، توانایی جارو کشیدن در خانه را موقعی که مردم در خانه نبوده یا در خواب هستند را دارد و این سیستم با منطق فازی کار می‌کند.

تولیدکننده اروپایی فیلیپس، یک جارو برقی با سیستم سیلندر خلأ ساخته است که به ‌طور اتوماتیک قدرت مورد نیاز را انتخاب میکند.

در پاسخ به توجه مردم به کیفیت هوای خروجی از جارو برقی و تمیزی آن، شرکت Kirby یک سیستم فیلتراسیون پیشرفته طراحی نموده که قادر به جذب ذرات تا 600/1 ضخامت موی انسان است. این سیستم که در سال 1994 میلادی وارد بازار شد، از کیسه آشغال‌هایی استفاده نمود که در آن‌ها از مواد الکترواستاتیک و فیلتراسیون چندگانه استفاده شده است.

تولیدکنندگان بعنوان یک مسئله کیفی روی کوچکتر شدن و کم مصرف‌تر شدن جارو برقی نیز کار می‌کنند که یکی از پارامترهای مهم، موتور جارو برقی است. نسل جدید موتورها کوچکتر و کم صداتر بوده و عملکرد و راندمان بالاتری داشته و در سرعتهای بالاتر کار میکنند.

همچنین رقابتی بودن شدید صنعت تولید جارو برقی در جهان، کیفیت طراحی آن‌ها را در سطوح بسیار بالایی قرار داده است. خصوصیات مهمی را که در طراحی جارو برقی به آن توجه بسیار می‌شود عبارتند از:

زیبایی ظاهری: که شامل فرم‌های نرم و تشکیل رنگ‌های شاد و زیبا و مجموعه هر چه کوچکتر
خصوصیات ارگونومیک: که عبارتست از طراحی دستگیره، کلیدها و نحوه استفاده از محصول به نحوی که بیشرین سهولت و آسایش را برای مصرف‌کننده فراهم بیاورد. کم کردن وزن محصول و همچنین تلاش در کاهش صدا نیز از عواملی است که در چارچوب ارگونومی قابل ارزیابی است.
عملکردها: ملحقاتی برای شستشو دادن کفپوش علاوه بر تمیز کردن خشک، چراغ برای روشن کردن محل مورد نظر نصب شده در جلوی انواع ایستاده، برس چرخان و ثابت، قابلیت چرخش لوله خرطومی تا 360 درجه، قابلیت جمع شدن برای آشغال حداقل فضا در هنگام عدم استفاده، قابلیت تنظیم برای شرایط مختلف و انواع کفپوش و امکانات استفاده از باطری و حذف سیم از دستاوردهای جدیدی هستند که در انواع جاروهای برقی مشاهده میشوند.
در حال حاضر علیرغم اینکه سه قطب تولیدکننده جارو برقی یعنی آمریکا، اروپا و ژاپن تمامی انواع جاروهای برقی را تولید می‌کنند، ولی می‌توان از نظر درک سلیقه مصرف‌کنندگان این مناطق از زاویه طراحی، جاروهای مورد استقبال آمریکایی‌ها را از انواع ایستاده، اروپایی‌ها را خوابیده و ژاپنی‌ها را خوابیده‌های کوچکتر تعریف نمود.

فناوری‌های جدید در جاروبرقی
در جاروبرقی‌های جدید، یکی از اهداف سازندگان افزایش قدرت جذب ذرات وکاهش صدا درهنگام مکش است . وجود هفت محفظه دوگانه در آن‌ها باعث می‌شود که ابتدا هوا وارد محفظه مرکزی شده، سپس با جداسازی و جمع‌آوری ذرات بزرگتر در بین دو جداره، هوای خارج شده را مجدداً وارد شش محفظه کوچکتر کند. بدین ترتیب ذرات بسیار ریز در این قسمت جدا و این بار در بین جدار محفظه‌های کوچکتر جمع شده و در نتیجه هوای باقیمانده عاری از هرگونه گرد و غبار خارج می‌شود.

در هنگام خروج هوا در مراحل پایانی جداسازی ذرات معلق، برای اطمینان بیشتر، هوا از فیلترهای مجاور HEPA (فیلتر ویژه هوا با کارایی بالا)و سپس فیلترهای پشتی مجهز به فناوری نانونقره عبور می‌کند و به این ترتیب احتمال وجود ذرات گرد و غبار درون محفظه اصلی جاروبرقی تقریباً صفر می‌شود. فناوری نانونقره که در تمامی مدل‌های هوشمند جاروبرقی‌های اخیر دیده می‌شود به همراه دیگر مواردی که در ساخت بدنه پلاستیکی درون این جاروبرقی به کار رفته‌اند به‌ منظور میکروب زدایی و همچنین جلوگیری از بوی بد مورد استفاده قرار می‌گیرند.

تقریباً تمامی خصوصیات سری قبل با افزایش توان و قابلیت‌های چند منظوره آن در این مدل‌ها همانند لوله تلسکوپی و سیستم تویستر جهت تفکیک اشیای بزرگ و قیمتی از زباله و همچنین گردش 360 درجه لوله وجود دارد اما موضوعی که موجب تفاوت مدلهای جدید با مدل‌های قدیمی می‌شود، تداوم قدرت مکش، افزایش طول عمر فیلترها و در نتیجه افزایش طول عمر دستگاه است چرا که بزرگترین عاملی که پس از یک دوره زمانی موجب کاهش کارآیی یک جاروبرقی می‌شود، ضعیف شدن قدرت مکش و یا پر شدن تدریجی محفظه جمع‌آوری از ذرات غبار به جا مانده از هر بار فعالیت دستگاه است.

فناوری نانو نقره و سیستم فیلتراسیون هوا HEPA هنگام حفاظت در مقابل ذرات گردو خاک مضر و موجودات ذره بینی باعث عملکرد بهتر سیستم خلأ می‌گردد. این نوع جاروبرقی همچنین دارای صفحه نمایش LED آبی و روش مکش خودکار است که با توجه به نوع سطح به ‌طور اتوماتیک قدرت مکش تنظیم می‌شود.

استفاده از نانوالیاف در جاروبرقی‌های جدید
شرکت پاناسونیک با همکاری شرکت نساجی Teijin، جاروبرقی جدیدی را در نمایشگاهی که اخیراً در توکیو برگزار شد، معرفی کرد. این جاروبرقی همانند یک کرم می‌خزد و به کمک نانو الیاف جاذب، ذرات میکروسکوپی گرد و خاک را که جاروبرقی‌های معمولی قادر به جذب آن‌ها نیستند، جاروب می‌کند. نام این محصول Fukitomushi بوده که با کشیدن بدن خود روی کف اتاق مانند کرم حرکت کرده، به آرامی در جستجوی گرد و خاک و آلودگی به این طرف و آن طرف می‌رود.
نانو الیاف مورد استفاده در این ماشین را شرکت Teijin ژاپن با استفاده از الیاف پلی استر تهیه کرده است. این الیاف دارای تخلخل و سطح ویژه بالایی است که این ویژگی توانایی آن‌ها را در جذب ذرات میکروسکوپی گرد و خاک و چربی به‌ طور چشمگیری افزایش می‌دهد، همچنین سطح تماس زیاد این الیاف با زمین، اصطکاک آن‌ها را با کف اتاق افزایش داده، مانع از لیز خوردن ماشین روی سطوح صاف و صیقلی می‌شود.


🔷پارامترهای مهم در کیفیت جارو برقی
⚪قدرت مکش
⚪میزان تاثیر تمیز کنندگی
⚪توان مصرفی
⚪نوع فیلتراسیون و ظرفیت کیسه آشغال
⚪شدت صدا
⚪کیفیت مواد و قطعات بکار رفته در محصول
⚪طول عمر محصول
⚪ایمنی
⚪سهولت استفاده و تعمیر پذیری
⚪وزن محصول
🔷پارامترهای مهم در قابلیت جارو برقی
⚪قابلیت خشک و مرطوب کار کردن
⚪قابلیت کنترل قدرت مکش
⚪سیم جمع کن اتوماتیک و طول سیم تغذیه
⚪چند حالته بودن پرس پارویی و لوازم جانبی برای امکانات مختلف مکش
⚪قابلیت ایجاد بخار
⚪امکان دمندگی هوا